Artikler

Granateple - antioksidanter med veldokumentert effekt

av Lars Ranes

Granateple - antioksidanter med veldokumentert effekt

Aviser og ukeblader omtaler stadig vekk nye oppdagelser om antioksidantenes helsebringende egenskaper, og ved norske sykehus og universiteter er det flere studier på gang om hvordan antioksidanter kan redusere risikoen for sykdom og gjøre oss friskere. I markedsføringen av antioksidantprodukter er det mye lovnader, og det er ikke annet å vente enn at forbrukere og pasienter så vel som terapeuter og leger kan undre seg over hvor god effekten egentlig er. Det samme spørsmålet opptok den tyske legen dr. L. Jacob da han påbegynte sin doktoravhandling på den antioksidantrike frukten granateple for 7 år siden.

Lang medisinsk tradisjon og god dokumentasjon

Granateple har blitt benyttet til medisinske formål i tusener av år. I dag vet vi at den er særdeles rik på polyfenoler, som er den største antioksidantfamilien i planteriket. På grunn av den omfattende forskningen på granateple har populariteten økt sterkt de siste årene, og frukten opplever nå en ny renessanse. Det foreligger i alt 250 vitenskapelig studier på granateple, inkludert studier som viser at vår tarmflora er viktig for å øke polyfenolenes biotilgjengelighet og effekt. La oss se nærmere på denne forskningen og hvordan frukten kan hjelpe oss i å forebygge og bekjempe sykdom.

 

Demper oksidativ stress på flere måter

Oksidativ stress er en sterk pådriver for sykdom: Det bidrar til at sykdommer oppstår, opprettholdes og forsterkes, inkludert de degenerative folkesykdommene. Årsaken til oksidativ stress kan være betennelse, utløst av indre eller ytre skader, infeksjoner, eller et overaktivt immunforsvar som vi ser ved allergier og autoimmun sykdom. Frie radikaler fra maten og miljøet rundt oss, så vel som fra kroppens eget stoffskifte, er også viktige kilder til oksidativ stress. Polyfenolene i granateple motvirker oksidativ stress både direkte og indirekte. Den direkte effekten skyldes antioksidanteffekten til polyfenolene. De har en enestående evne til å snappe opp frie radikaler og reagere med dem til nøytrale og harmløse substanser. Den indirekte effekten skyldes polyfenolenes evne til å aktiverer kroppens egne beskyttelsessystemer, som bl.a. kroppens egne antioksidanter. Polyfenoler påvirker også våre immunceller til å skille ut flere anti-inflammatoriske signalstoffer og færre pro-inflammatoriske signalstoffer, og demper derfor også betennelse via hormonell kommunikasjon.

Reduserer kronisk betennelse

Oksidativ stress er ofte fremtredende ved kroniske betennelsessykdommer som leddgikt (artritt). Oksidativ stress og betennelse er begge forbundet med hverandre og sammen danner de en ond sirkel. Betennelse genererer frie radikaler som bl.a. bryter ned leddkapselen rundt leddene ved leddgikt, og slik intensiveres betennelsen. Den nyeste forskningen på området viser at polyfenolene i granateple motvirker destruksjon av leddkapselen ved leddgikt (Ahmed et al., 2005, Shukla et al., 2008). Den betennelsesdempende effekten understøttes av hele 10 studier som viser at polyfenolene i granateple reduserer nivået av betennelsesfremmende signalstoffer som COX-2, TNF-alpfa og NF-kappa B.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sunne blodårer og bedre hjertehelse

Studier viser at polyfenolene i granateple ikke bare forebygger, men også har en terapeutisk effekt på hjerte- og karsykdom. I en dobbel blindstudie kunne man observere at granateple fremmer blodflyten til hjertemusklene, og halverer hyppigheten av hjertekramper i pasienter med koronar hjertesykdom (Sumner et al, 2005). I en studie på pasienter med forkalninger i halsens blodårer ble innsnevringene dette forårsaket redusert med hele 35 % etter et års daglig inntak av granateplejuice (Aviram et al., 2004). Forkalkninger i disse blodårene reduserer blodforsyningen til hjernen og øker risikoen for hjerneslag. I samme studie observerte man en reduksjon i både blodtrykket og oksidert LDL-kolesterol, som begge er viktige risikofaktorer for hjerte- og karsykdom. Andre kliniske studier med diabetespasienter viste reduksjon i blodkolesterolet (Esmaillzadeh et al., 2006) og bedre beskyttelse mot åreforkalkning (Rosenblat et al., 2006). Blodårenes sunnhetstilstand er også viktig for mannens potens. I en dobbel blindstudie på menn med ereksjonsproblemer rapporterte 47 % av deltagerne at ereksjonen ble forbedret med granateplejuice, i motsetning til 32 % i placebo-gruppen, som er en relativ forbedring på 46 % (Forest et al., 2007).

Beskytter hjernen

Åreforkalkning er hovedårsaken til vaskulær demens, som er den nest vanligste formen for demens blant eldre. Alzheimer og vaskulær demens forekommer ofte sammen. I dyrestudier har man sett at granateplejuice positivt påvirker symptomsbildet ved Altzheimer (Hartmann et al., 2006). I slutten av denne studien hadde musene som inntok granateplejuice oppnådd en reduksjon på hele 50 % i degenerative proteinavleiringer på nervecellene (beta-amyloid plakk). De anti-inflammatoriske effektene til granateple er sannsynlig også gunstige ved Multippel Sklerose (MS) og Parkinson. Det skyldes at polyfenolene reduserer betennelse i hjernen ved å motvirke betennelsesfremmende signalstoffer som TNF-alfa (Jung et al., 2006). Oksygenmangel kan forårsake alvorlig hjerneskade i nyfødte barn så vel som hos eldre som har blitt rammet av hjerneslag. I et dyreforsøk inntok hunmus granateplejuice utblandet i drikkevannet i en periode før fødselen. Etter fødselen reduserte man oksygentilførselen i hjernen til avkommet. Ungene til ”granateple-musene” hadde 60 % lavere grad av hjerneskade i forhold til kontrollgruppen (Loren et al., 2005). Dette samsvarte med forhøyede blodverdier av det viktige polyfenolet ellaginsyre hos musene som ble næret på granateple.

Den ideelle frukten for menn med prostatakreft

Flere næringsstilskudd regnes som gunstig ved prostatakreft, men granateple har best dokumentert effekt. Frukten har gitt gode målbare resultater for pasienter hvor kreften har fortsatt å utvikle seg etter gjennomgått operasjon eller strålebehandling: PSA-verdiene (prostataspesifikt antigen) ble redusert eller var stabile i en betydelig lengre periode (Pantuck et al., 2006). Jo lengre tid det tar før PSA-verdiene øker etter behandling, desto lengre er som regel forventet livslengde. I dette studiet observerte man at tiden som gikk før PSA-verdiene fordoblet seg i gjennomsnitt økte med hele fire ganger. Selv om granateple ikke er noen kur så uttrykte forskerne bak studiet at frukten åpenbart forsinker utviklingen av kreftsvulsten. I det seksårige oppfølgingsstudiet til denne studien økte fordoblingstiden til PSA-verdiene videre fra 15,4 til 60 mnd, og vekstkurven for PSA falt med 60 % (Pantuck et al., 2009). Denne kliniske studien følges med stor interesse og fortsetter nå i sin tredje fase med støtte av ”National Cancer Institute” i USA.

Granateple og brystkreft

Prostata og brystkreft har mer til felles enn det som vanligvis er kjent. Resultatene fra et preklinisk studie indikerer at fermenterte granateple-polyfenoler kan motvirke brystkreft og understøtte konvensjonell brystkreft-behandling ved å motvirke den vekststimulerende effekten av østrogener. Veksten på brystkreftceller med østrogenresptorer (ER+) ble i studien redusert med hele 80 %, uten at friske celler ble påvirket. (Kim et al., 2002). Også frøoljene av granateple har i prekliniske studier vist seg å ha en positiv effekt mot østrogen-indusert brystkreft (Mehta and Lansky, 2004). Positive prekliniske resultater er også observert ved lunge-, blod-, hud- og tykktarmskreft.