Artikler

Alfalinolensyre motvirker brystkreft

av Lars Ranes

Alfalinolensyre motvirker brystkreft

Titt og ofte kan man lese om studier på ulike typer mat som reduserer risikoen for degenerative sykdommer som kreft og hjertekarsykdom. Ofte er det snakk om marginale gevinster, og mengden man må innta av en bestemt type matvare er ofte betydelig i forhold til forventet effekt. I flommen av informasjon er det lett å gå glipp av nyheter av mer banebrytende karakter. To studier på brystkreft og den forebyggende effekten av den essensielle omega-3-fettsyren alfalinolensyre, må kunne sies å tilhøre kategorien av banebrytende forskning.

Fettsyrer som indikator for brystkreftrisiko

Fettsyrespekteret i brystvev regnes som en god parameter for inntaket av fettsyrer i maten vi spiser. I en studie som er publisert i European Journal of Cancer (2000) målte man brystvevs-konsentrasjonen av fettsyrer på 123 damer som hadde ondartet brystkreft, og sammenlignet med tilsvarende analyser til en gruppe på 59 damer med godartet brystkreft 1. Alle typer fettsyrer ble målt: mettede fettsyrer, enumettede fettsyrer og de ulike fettsyrene i omega 3 og -6-familien. I dette studiet var det kun omega-3-fettsyren alfalinolensyre som kunne forbindes med redusert brystkreftrisiko. Hverken for marine omega-3-fettsyrer eller andre typer fettsyrer så man samme beskyttende effekt. De med høyest innhold av alfalinolensyre i brystvevet hadde over 60 % redusert risiko for ondartet brystkreft i forhold til de med lavest innhold.

Lite alfalinolensyre øker risiko for metastaser

Resultatene i omtalte studie synes spesielt interessante sett i forhold til en klinisk studie som er publisert i den anerkjente forskningsjournalen British Journal of Cancer (1994) 2. I denne studien målte man fettsyreprofilen i brystvevet til 121 pasienter i forbindelse med brystkreftoperasjon. Etter 3 år hadde 21 av pasientene utviklet metastaser. De to beste indikatorene for å forutsi metastaser er i henhold til konklusjonen i dette studiet: Lavt innhold av alfalinolensyre og kreftsvulstens størrelse ved behandlingstidspunktet (operasjonen).

Epidemiologiske studier på alfalinolensyre

Den kreftbeskyttende effekten av alfalinolensyre er i tråd med epidemiologiske studier som viser at et inntak på over 3 gram alfalinolensyre daglig gir en betydelig redusert risiko for sykdom og død i forhold til et inntak på kun 0,5 gram 3. Det kan være verdt å tenke på når du tar din daglige dose Udo’s Choice: 1 suppeskje tilsvarende ca 7 ml gir hele 3 gram alfalinolensyre av beste kvalitet: Økologisk, rik på naturlige antioksidanter og godt beskyttet mot lys og varme både under produksjonen og på flasken.

Referanser

1. V. Klein m.fl., Level of alpha-linolenic acid in breast tissue is associated with an increased risk of breast cancer, European Journal of Cancer, 2000; 36: 335 – 340

2. P. Bougnoux mfl., alpha-Linolenic acid content of adipose breast tissue: a host determinant of the risk of early metastasis in breast cancer , Br J Cancer. 1994 August; 70(2): 330–334.

3. Landmark Knud og Alm Carina S., ”Alfalinolensyre, kardiovaskulær sykdom og plutselig død”, Tidsskrift Norsk Legeforening, 2006; 126;126:2792-4